Informatie ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid (OHA)

Relatiebeëindiging van klanten is geen prettige situatie. Het regelen van de hypotheek moet hierbij zo min mogelijk zorgen opleveren. Om klanten zoveel mogelijk duidelijkheid te geven, hebben we voor het ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid (OHA) beleid een stappenplan gemaakt. Deze stappen volgen in grote lijnen de NHG toetsnormen voor hypotheken met en zonder NHG.

De 3 stappen

Voor deze berekeningen blijft de aflosvorm, looptijd e.d. ongewijzigd*.

Verantwoording beheertoets

Ter onderbouwing van een verantwoorde, bestendige en betaalbare financiering, zijn bij niet-NHG hypotheken (**), vanaf de beheertoets minimaal twee documenten nodig:

NIBUD-formulier

Bij het invullen van de vaste lasten moet uitgegaan worden van werkelijke bedragen met als minimum de “basis (minimale) bedragen” die NIBUD hanteert. Lagere bedragen zijn natuurlijk mogelijk maar moeten worden onderbouwd met aanvullende documenten. Klik hier voor het NIBUD-formulier.

Motivatieformulier

Met het motivatieformulier onderbouwen en verklaren jij en jouw klant de betaalbaarheid (op lange termijn) van de hypotheek en worden eventuele financiële buffers en mutaties beschreven.

Indienen via E-adviseur

Het is mogelijk om via E-adviseur het Ontslag Hoofdelijk Aansprakelijkheid (OHA) in te dienen. Dit kan door in het portaal naar “Klanten" te gaan. Selecteer vervolgens de klant waarvoor je het OHA-verzoek wilt indienen. Heb je nog geen E-adviseur account? Vul dan hier het OHA formulier in.

Wil je voor jouw klant (een deel van) de lening aanpassen, bijvoorbeeld door de aflosvorm te wijzigen naar aflossingsvrij of de looptijd te verlengen? Dat kan op basis van de actuele rente. Alle voorwaarden vind je in onze hypotheekgids.

Het kan voorkomen dat na het indienen van een aanvraag en het doorlopen van de stappen de gewenste lening niet past binnen de geldende toets. In uitzonderlijke situaties waarin herstructurering noodzakelijk blijkt om te voldoen aan de ruimere normen van de beheertoets, kunnen wij in beperkte gevallen toestaan dat de lening wordt aangepast tegen de lopende contractrente (*2).

Belangrijk om te weten: deze mogelijkheid geldt uitsluitend wanneer herstructurering aantoonbaar nodig is om woningbehoud voor jouw klant te realiseren. Als de lening al voldoet aan de beheertoets op basis van de huidige aflosvorm en resterende looptijd, maar jouw klant toch een wijziging wil (bijvoorbeeld verlenging van de looptijd of omzetting naar aflossingsvrij), dan zien wij dit als een vrijwillige keuze. In dat geval blijft het openbreken van het rentecontract vereist en is de actuele rente van toepassing.

Deze beleidslijn sluit aan bij het beleid van NHG en de visie van toezichthouder AFM, die het stimuleren van aflossingsvrije leningen ontmoedigen. Wij benadrukken dat deze aanpassing géén commerciële stimulans is, maar een maatwerkoplossing in het belang van woningbehoud.

*1 Voor NHG-leningen volgen wij vooralsnog het NHG-beleid.

*2 De definitieve beoordeling van de leencapaciteit en de documenten die bijzondere omstandigheden onderbouwen, is volledig voorbehouden aan Lot Hypotheken.

Binnen 1 dag geregeld

Deze tijden zijn voor klanten al lastig genoeg, daarom regelt Lot de hypotheek in 1 werkdag. Hiervoor zijn wel de juiste documenten nodig. Om te zorgen dat de documenten in één keer goed aangeleverd kunnen worden hebben we een checklist opgesteld, zodat we samen zo snel mogelijk de klant duidelijkheid kunnen geven.

Inzicht in actuele klantdata

Wist je dat je via E-adviseur gebruik kunt maken van de handige meekijkfunctie in de klantomgeving MijnLot? Met meer inzicht in de actuele klantdata wordt adviseren en actief klantbeheer nog makkelijker.

Vragen over ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid?

Onze relatiemanagers staan voor je klaar! Maak kennis met Jordy Coene of Herco Dekker. Zij leggen je alles uit over Lot, de voordelen, het proces en staan voor je klaar als er vragen zijn.